Na czym polega marketing szeptany?

Marketing szeptany, marketing rekomendacji, w skrócie nazywany woMM (z angielskiego Word of Mouth Marketing). Ta forma marketingu opiera się na dialogu pomiędzy konsumentami, którzy rekomendują pomiędzy sobą daną markę oraz jej produkty. Przyjmuje on najczęściej formę ustnego przekazu, który z pozoru wydaje się spontaniczny. Kluczową częścią takiej reklamy jest dyskusja, ponieważ to ona najbardziej popularyzuje produkt, dlatego marki coraz większy nacisk kładą na prowokowanie i inicjowanie rozmowy pomiędzy konsumentami. Jest ona obecnie bardzo popularne, a różne prognozy twierdzą, że jej znaczenie coraz bardziej wzrasta.
Marketing rekomendacji powstał głównie dlatego, że współcześni konsumenci oczekują dialogu z marką oraz zwracania uwagi na ich potrzeby, a nie tylko pustych sloganów reklamowych. Siła bezpośredniej rekomendacji ma dużo większe oddziaływanie na potencjalnego klienta marki. Dodatkowo, obecnie mamy przecież nieograniczony dostęp do internetu, co sprawiło, że na różnego rodzaju forach internetowych, blogach, i tak dalej, coraz częściej powstają treści związane z produktami różnych marek. Z takich porad właśnie najczęściej korzystają ewentualni przyszli klienci, którzy są zainteresowani kupnem jakiegoś produktu lub usługi.
Marketing szeptany przyjmuje wiele form, takich jak na przykład community marketing (przeprowadzanie akcji wśród społeczności zbudowanej wokół marki, która jest głównym źródłem wiedzy o niej), trendsetting (wykorzystywanie osób, uznawanych za godnych zaufanie w kręgach związanych z modą do kreacji nowych trendów, nowych sposobów konsumpcji) lub product seeding, czyli część kampanii marketingowej, polegająca na dostarczaniu darmowych próbek lub pełnowartościowych produktów do konkretnych przedstawicieli określonej grupy docelowej, którzy będą rozpowszechniać dobrą opinię o produkcie. Często takimi osobami są popularni i znani w szerokich kręgach blogerzy czy też youtuberzy. Oprócz tego istnieją także inne formy, takie jak na przykład efekt wirusowy lub też cause marketing.

Marketing jest skuteczny w budowani pozytywnego wizerunku firmy oraz pozwala na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów, którzy dzięki temu uznają firmę za wiarygodną.